Az amerikai elnökválasztás is befolyásolja az autópiacot
2024. március 22. 14:15
A tisztán elektromosautó-piac lassulásával egyenes arányban pörög fel a hibrideké az Egyesült Államokban. A háttérben nemcsak a távolságpánik és az anyagiak állnak, hanem az amerikai elnökválasztás is.
Világszerte lassuló tendenciát mutatnak az elektromos járművek eladási mutatói, a leglátványosabban azonban az Egyesült Államokban mérhető a jelenség. Ezzel párhuzamosan feltámadtak a hibridek, és olyan értékesítési rátát produkálnak, amely egy évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnt. Ráadásul az autógyártók és a beszállítók a kapacitásnövelő befektetéseket is elkezdték átmozgatni a tisztán elektromosokról a hibridek gyártására és kiszolgálására, vagyis nagyon úgy tűnik, hogy a mostani trendet nem ideiglenesnek, hanem hosszú távúnak tekintik.
Mindez a fogyasztói igények változásával, de az amerikai elektromos gyártók (a Teslát kivéve) nem túl magas minőségű produktumaival is magyarázható. Klasszikus példa a Ford, amely a tisztán elektromos F–150 Lighting gyártását egy hirtelen mozdulattal visszarántotta, míg a hibridek megrendelését alig győzi teljesíteni.
Megváltozott szélirány
A Reuters közlése szerint az Egyesült Államokban februárban ötszörös volt a különbség a hibridek és a tisztán elektromos járművek eladási mutatói között – az előbbiek javára. A Stellantis tulajdonában lévő Jeep 2023 második felében a Wrangler-eladásainak már a felét intézte a hibridkészletből, szemben az első hat hónap 37 százalékával.
A Ford szintén elkezdett tarolni, a hibrideladások nála is 37 százalékkal ugrottak meg, csakhogy elég volt hozzá az év első két hónapja. A siker elsősorban a Maverick modellnek tulajdonítható, amely 25 815 dolláros alapáron szerezhető be. A cég márkakereskedői szerint még többet el tudnának adni belőle, ha lenne a háttérben elég gyártói kapacitás, pedig a vállalat műszakbővítéssel gyakorlatilag már 0–24-ben ráállt az összeszerelésre.
És itt van persze a Toyota, amely éppen csak nyitogatja a szemeit a tisztán elektromos piacon, miután mindvégig ragaszkodott hibrid-politikájához. Ebben a pillanatban az USA hibridpiacán egyébként is trónon ülő japán vállalat elméletét igazolják az eladások, így mind a modellek számában, mind az összértékesítésben merész növekedést tervez. Teheti:
a tavalyi összeladás 29 százalékát tették ki a hibridek, az idei év első hónapjai azonban máris akkora növekedést mutatnak, hogy egyből 45 százalékot céloztak meg a vezetőségben.
A vállalat a megrendelések emelkedése miatt csökkenteni tudta a belső égésűekhez viszonyított árkülönbséget is. A nagy menetelés előtt ez modellenként 6-7000 dollár körül mozgott, most 1500 és 2000 között van, vagyis anyagilag is ösztönzően hat a vásárlókra, hogy hibridet válasszanak.
Ha az egész észak-amerikai piacot tekintjük, a hibridhívőknél lapul az aduász: míg a tisztán elektromos autók megrendelésszáma egymillió darabbal csökkent a tavalyi évben, a hibrideké ugyanennyivel nőtt.
Elektromos Trump
Az amerikai gyártók félúton álltak meg, és nagyon úgy tűnik, hogy az elnökválasztás eredményéig nem is nagyon mozdulnak tovább. A hibridek térhódítása nem illeszkedik Joe Biden terveibe, aki a tisztán elektromos járművek gyártására és elterjesztésére különített el több százmilliárd dollárt az inflációcsökkentő törvényben (IRA) olyan ösztönzőkkel, mint például a 7500 dolláros adójóváírás (az Egyesült Államokban gyártott) elektromos jármű vásárlása esetén.
A Fehér Ház valószínűleg még e hónapban szigorítani fog a járművek szén-dioxid-kibocsátási szabványain, amely felpörgetné a gyártók tisztán elektromos termelését – Biden tervei és akarata szerint 2030-ra ez 60 százalékos lenne.
Donald Trump azonban egészen más eset. A volt (és valószínűleg leendő) elnöknek ismert az elutasító álláspontja a tisztán elektromos járművekkel szemben.
Trump nem az új technológiától fél, csupán meggyőződése, hogy a járműgyártás eme szegmensében az amerikai ipar nem lenne versenyképes a kínaival, így gazdasági szempontok alapján igyekezne gátat szabni a határidők kiszabásának és a kötelező kvótáknak.
Miután a régi, belső égésű motorokban utazó autógyáraknak óriási összegekbe kerül az átállás az elektromos járművekre, nem beszélve az új ellátási láncok kiépítéséről és magáról a tervezési költségekről, a legkézenfekvőbb megoldás számukra a hibrideket favorizálni, és várni, hogy Donald Trump miként határoz majd a számukra egyre nyomasztóbb szabályozásokról.
Magyarán: a hibridekkel ki lehet bekkelni az időt a Biden-kormány bukásáig, az új elnöknél pedig még lobbizni sem kell nagyon ahhoz, hogy a dolgok a gyártók szája íze szerint alakuljanak.
***
Kapcsolódó:
Fotó: MTI/EPA/Erik S. Lesser
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.
Az Opel kivételével az összes német autómárka 9 és 19 százalék közötti pluszt szedett magára egy évtized alatt. Az új kocsik átlagos súlya mintegy 1,7 tonna, ennek megfelelően nő a hosszuk és a szélességük is. Meddig lehet még hízlalni őket?
A tisztán elektromos autók kereslete világszerte csökken. A Ford, a Renault, a Kia, a Hyundai, a Porsche és a Stellantis a tisztán elektromos járművek fejlesztéséről a hibrid hajtásláncok fejlesztésére helyezi át a hangsúlyt.
A gyarlóság mégoly impozáns tárházát felmutató NER az emberi térfogat határain belül működik. Ami szemben áll vele, annak viszont nincsenek tulajdonságai. Nem valamilyen, hanem semmilyen. Nem leírható. Üres. Győrffy Ákos írása.
Pontosan egy év telt el azóta, hogy majdnem megölték Donald Trumpot. Bár a nyomozás lezajlott, még mindig nagyon keveset lehet tudni a merénylő személyéről.
Tetszik neki korábbi csapata, de nem bízik a győzelmében.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 123 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
polárüveg
2024. március 22. 16:01
Az e-jármű kés a petrodollár világpénz torkán.
Azonban az átmenet, meg az előállítási árak csökkentése nyilván időt igényelnek. Addig a petrodollár is levegőt kap.
A kőolaj sokkal-sokkal fontosabb lenne a vegyipar számára, mint az elégetés bármilyen okból. A műanyagok és a műanyag-fém kombók szárnyalás előtt.
Az amerikai elnökválasztás is befolyásolja az autópiacot ---és fordítva..
Mert ha az elektromos leveri a belsőégést akkor az olaj-lobby utolsó fellegvára dubajinál kisebbre fog zsugorodni...
De van némi vigasz.:
Tokaji szamorodni mellett lehet majd szomorodni